Aplika modernisoi lentokentän pysäköinnin liityntäbussien operointiin käytettävän tietojärjestelmän – yli 50 % aiempaa pienemmät AWS-kustannukset ja eroon hidastelusta.
Haaste
Suuri suomalainen pörssiyhtiö oli toimittanut ensimmäisen version Flyparkin reaaliaikaisesta lentoaseman pysäköinti- ja sukkulaoperaatioalustasta. Korkeista pilvikustannuksista huolimatta järjestelmä kärsi hidastelusta ja satunnaisista käyttökatkoista erityisesti ruuhka-aikoina. Tämä pakotti pysäköintioperaattorin liityntäbussien kuljettajat turvautumaan manuaaliseen asiakasviestintään ja koordinointiin. Täysin automatisoiduksi suunniteltu prosessi ei toiminut tosiasiassa automaattisesti.
Ratkaisu
Aplika valittiin modernisoimaan alustaa. Uudistimme kaikista kriittisimmät prosessit, eliminoimme suorituskyvyn pullonkaulat ja onnistuimme leikkaamaan kuukausittaisia AWS-pilvikustannuksia yli 50 %. Samalla päivitimme Glops-operointialustan (glops.fi) kansainväliseksi tuotteeksi poistamalla Suomi-riippuvuudet ja päivittämällä asiakasviestintään käytettävän SMS-ratkaisun modernimpaan versioon.
Tulokset
- Ei enää operointialustan hidastelua tai käyttökatkoja – järjestelmä käsittelee nyt ruuhka-ajatkin sujuvasti
- Yli 50 % lasku kuukausittaisissa AWS- ja infrastruktuurikustannuksissa – huolimatta merkittävästä kasvusta sovelluksen käyttäjissä ja liikenteessä
- Glops-alusta valmis globaaliin lanseeraukseen – kansainväliset pysäköinti- ja bussioperaattorit voivat nyt ottaa järjestelmän käyttöön nopeasti ja kustannustehokkaasti
Flypark voi vihdoin keskittyä liiketoiminnan kasvattamiseen teknisten ongelmien torjumisen sijasta. Päivittäinen operointi on mutkatonta, asiakkaat ovat aiempaa tyytyväisempiä ja operointiin käytettävä Glops-sovellusalusta on nyt valmis uusille markkinoille laajentumiseen.
Aplikan ansiosta meillä on nyt suorituskykyinen sovellusalusta valmiina globaaliin laajentumiseen.

